Het nieuwe leren

De manier waarop we in scholen kennis overbrengen op onze kinderen is al een hele tijd niet meer veranderd en volgens sommige mensen is het daarom hoog tijd om het onderwijs te vernieuwen. Er zouden moderne concepten moeten worden toegepast en leerlingen zouden zelf meer betrokken moeten worden bij het leerproces.

Boy (4-5) and Girl (1) play with iPad and iPhoneVoorstanders

Voorstanders van het nieuwe leren vinden dat het belangrijk is om nieuwe technieken, zoals computers en het internet, te gebruiken in het onderwijs. Kinderen zijn zo beter voorbereid op de toekomst en het zijn bovendien ideale hulpmiddelen om beter gepersonaliseerd onderwijs aan te bieden. Een ander belangrijk punt is dat leerlingen zelf meer betrokken worden bij het leerproces. Kinderen zouden zo spelenderwijs kunnen leren, waardoor er meer interesse is en het leerproces dus effectiever is. De leraar krijgt bij het nieuwe leren meer de rol van een begeleider en zal de kinderen tijdens hen speel- en leerervaring moeten begeleiden.

Tegenstanders

Niet iedereen is het eens met de theorie achter het nieuwe leren en er zijn veel aanhangers van het traditioneel onderwijs die kritiek leveren op het nieuwe leren. Zij stellen vooral dat complexe materie als grammatica en wiskunde niet spelenderwijs kan worden geleerd en dat traditioneel onderwijs soms een noodzaak is. Daarnaast zouden niet alle kinderen zelf nieuwe leeruitdagingen kunnen creƫren en doelen kunnen stellen en deze kinderen zouden bij het nieuwe leren zonder begeleiding vast komen te zitten. Tot slot zouden onderwijsmethoden die het nieuwe leren hebben proberen toe te passen, zoals iederwijs, geen noemenswaardige successen weten te boeken.